Blogg: Scoutens vardag

Scoutläger Kvarken18

Torsdagen den 12 juli 2018 kastade runt 80 scouter (Fyrvaktare och Korsfarare) loss och seglade iväg mot sommarens äventyr. Det fanns möjlighet att segla dit eller åka över med Wasaline.

Bild: Noah Holm

Bild: Hanna Pundars

Vi åkte med buss från Umeå till en camping i Docksta (Docksta Camping), ett fint ställe med väldigt vackra vyer. Tretiden på natten till fredag kom trötta seglare fram efter många och långa timmar av endast öppet hav och segling.

Bild: Jessica Hellqvist

Under lägret fick vi också chansen att bestiga Skuleberget, vägen upp var tung men definitivt värt utsikten. Några av scouterna valde att fira bestigningen med varsin voffla på toppen. Även fast vi utsattes för några små regnskurar och ett litet åskväder var de ingenting som stoppade oss scouter!

Bild: Hanna Pundars

Kvällen avslutades med lägerbål med många olika program. Allt ifrån sång, vitsar och Explorernas väldigt allvarliga program där Wasa Fyrvaktares kårchef och Vasa Korsfarares kårchef utsattes för en duell mot två modiga Spejare!

Nästa dag var det programpunkter som gällde. Programpunkterna bestod av bland annat Zumba, livräddning och paddling. Mot kvällen var de dags för seglarna att starta sin långa färd hemåt. Seglingen hem tog ungefär 18h (ungefär lika länge som ditvägen). Det är en speciell känsla det där, att segla mitt i natten och ute på öppet hav. Det är helt tyst, det enda man hör är havet och vinden som viner när den blåser på masten.

Bild: Noah Holm

På söndagen begav sig resten av scouterna hem med Wasaline. Ett kortare läger fyllt av aktiviteter, så som bergsbestigning, segling, god mat, promenader till Ica och minigolf var nu slut. Även fast åskan gjorde ett litet besök hos oss var ändå resten av lägret fyllt av solsken och värme! Både värme från den varma solen men också den värme man får av sina kompisar och av Scoutingen.

Tack för denna gång, kanske ses vi snart igen?

Bild: Nadine Hagman

Hanna Pundars
05.09.2018 kl. 16:59

Wasa Fyrvaktare: Lost in Lapland 28 - 31.8.2015

Under ett förlängt veckoslut i Äkäslompolo fick ett glatt gäng Fyrvaktare både cykla, paddla och vandra.

På fredag morgon kl. 9.00 startade en buss med förväntansfulla scouter från Vasa stadshus med rikting mot Raitismaja i Äkäslompolo. Färden kom att ta lite tid... så pass långt tid att synen av den stora fjällstugan gladde oss mycket när vi anlände kring 19.30 på kvällen. Alla tilldelades rum och vi fick ett kvällsmål krönt med hembakta kanelbullar innan läggdags.

På lördagen delades gruppen i två. Den ena gruppen övade cykelreparation med Kalle innan de vandrade iväg mot Äkäslompolo by för att hyra cyklar och ta sig 14 km längs Ylläksentie till dagens lunchställe där grupperna sedan bytte plats. Den andra gruppen började i sin tur med att paddla, ledda av den lokala guiden Ilkka, nedströms längs med Äkäsjoki till mötesplatsen. Av dagens programpunkter var det paddlingen som var bäst! Vid Raitismaja väntade sedan bastu, god mat och mycket mat och slappande efter dagens strapatser.

Söndagen gick i vandringens tecken. Solen strålade och vi tog rikting uppåt mot toppen av Kesänkifjället. Första pausen tog vi vid Tahkokuru för att sedan nå toppen av fjället för en gruppbild. Nedåt tog vi oss sedan via Pirunkuru. Landskapet inspirerade de flesta scouter att använda telefonens kamera flitigt, någon fotade till och med flera hundra bilder under dagen! När vi kommit ner från fjället gick vi via Raitismaja efter badkläder och en del hugade scouter tog sig ett dopp i Äkäslompolosjön. Efter bastu och mera mat följde lekar och märkesutdelning. Scouterna som deltog i resan avklarade två specialmärken, Paddlaren och Cyklisten. Kvällsbålet bestod av plättstekning över öppen eld.

Måndagen går i resandets tecken neråt mot Vasa via Haparanda, som erbjöd Max hamburgare och ett besök till Candyworld. Vi är i Vasa någon gång i kväll, trötta med mycket nöjda! Hälsningar från bussen!

Johanna, bilder av Vera
31.08.2015 kl. 13:56

Tillbakablick: Atlantis

15.12.2014 kl. 13:16

Atlantis 2014

I somras hölls ett stort Fissc läger i södra Finland i Syndalen, Hangö som hette Atlantis 2014. Till detta läger kom finlandssvenska scouter från Finland och även internationella scouter från bl.a. Israel och Sverige.

Vi i vår kår hade talat om detta läger redan länge på förhand och alla såg väldigt mycket fram emot det.

Vi hade mycket tur med vädret under veckan vi var i Syndalen. Mycket program och nya vänner för livet. Dessutom tre olika lägerbålar på en vecka med mycket spännande program, sång och en teater show "Drömmen om Atlantis" som blev en stor succé! Besök av Satin Circus hade vi också under sista lägerbålen. Ett läger som kommer att finnas i våra hjärtan för alltid.

Matilda Knutar
06.10.2014 kl. 21:16

Atlantis 2014: Seglingen

I höstvädret kan det vara rätt skönt att blicka tillbaka till sommarens seglingar
30.09.2014 kl. 13:25

Wasa Fyrvaktare startar blogg

Fyrvaktarna kommer under hösten 2014 skapa en blogg där olika scouter ger inblickar i hur det är att vara scout.

Så häng på och följ med Scoutens vardag.